

„Deși ne putem speria de acest termen aparent complicat, mindfulness înseamnă de fapt observarea fenomenelor care se petrec atât în planul intern, cât și în mediul extern. Vom vedea în această lucrare cum ceva atât de simplu precum orientarea atenției asupra gândurilor sau emoțiilor a devenit un concept pe care știința l-a descompus în numeroase mecanisme, pentru a investiga cum funcționează și cum ne influențează starea de bine.”
Maria Gemescu
„Mindfulness reprezintă una dintre căile care ne permit atingerea echilibrului interior, dar și exterior, cu cei din jurul nostru, o mai bună conștientizare a sinelui și a mediului, ceea ce reduce impactul factorilor perturbatori precum stresul, oboseala cronică, durerile somatice, stările de neliniște etc. și ajută la obținerea unei satisfacții intrinseci și la îmbunătățirea stării de bine psihologic. Prin urmare, meditația este o soluție eficientă inclusiv în cazul confruntării cu factorii stresori de la locul de muncă.”
Roxana F. Alecu
Studiul 1: | |
Influenţa diferitelor tehnici de meditaţie asupra stresului ocupaţional (Roxana F. Alecu) | 11 |
Introducere | 13 |
CAPITOLUL 1. CADRUL TEORETIC | |
1.1. Studiul meditației în psihologie | 17 |
1.2. Psihologia meditației în tradițiile orientale | 17 |
1.3. Tipuri de meditație | 19 |
1.4. Meditația în cercetarea științifică | 22 |
1.5. Beneficiile mindfulness-ului | 23 |
1.6. Conceptul de mindfulness în psihologie | 23 |
1.6.1. Mindfulness în psihologie – diferența dintre mindfulness și alte concepte psihologice | 24 |
1.6.2. Încadrarea științifică a mindfulness-ului | 26 |
1.6.3. Beneficiile generale aduse de programele de intervenție prin mindfulness | 29 |
1.7. Well-being (starea de bine) | 34 |
1.8. Stresul – definiții și concepte | 35 |
1.8.1. Modele | 36 |
1.8.2. Origine | 39 |
1.8.3. Cauze | 40 |
1.8.4. Efectele stresului psihologic asupra organismului, stării de bine și comportamentului | 42 |
1.9. Studierea raportului dintre mindfulness și stresul ocupațional | 44 |
CAPITOLUL 2. OBIECTIVELE ȘI METODOLOGIA CERCETĂRII | 51 |
2.1. Obiectivele cercetării | 51 |
2.2. Ipotezele cercetării | 51 |
2.3. Modelul cercetării | 51 |
2.4. Variabilele cercetării | 52 |
2.5. Participanți | 52 |
2.6. Metode și instrumente | 55 |
2.6.1. Metode | 55 |
2.6.2. Descrierea instrumentelor cercetării | 55 |
Chestionarul SF-36 | 55 |
MAAS (Mindful Atention Awareness Scale) | 57 |
2.7. Proceduri de recoltare a datelor | 58 |
CAPITOLUL 3. REZULTATELE CERCETĂRII | 59 |
3.1.Prezentarea și analiza datelor | 59 |
3.2. Interpretarea psihologică a rezultatelor | 66 |
CAPITOLUL 4. | |
CONCLUZII ȘI APRECIERI FINALE | 74 |
Anexa 1 | 76 |
Anexa 2 | 78 |
Studiul 2: Mindfulness şi starea de bine psihologic | 81 |
Introducere | 83 |
CAPITOLUL 1. MINDFULNESS – CONSTRUCT PSIHOLOGIC | 87 |
1.1. Delimitări conceptuale | 87 |
1.2. Mindfulness – construct unidimensional | 96 |
1.3. Mindfulness – construct multidimensional | 100 |
CAPITOLUL 2. RELAȚIILE DINTRE MINDFULNESS ȘI ALTE CONCEPTE PSIHOLOGICE | 102 |
2.1. Mindfulness-ul și tehnicile meditative | 102 |
2.2. Mindfulness-ul și atenția | 103 |
2.3. Mindfulness-ul și conștiința de sine | 104 |
2.4. Mindfulness-ul și starea de bine psihologic | 105 |
CAPITOLUL 3. APLICAȚII ALE CONCEPTULUI DE MINDFULNESS ÎN PSIHOTERAPIE | 107 |
3.1. Psihoterapii bazate pe mindfulness | 107 |
3.2. Intervenții bazate pe mindfulness, adresate psihoterapeuților | 109 |
CAPITOLUL 4. STAREA DE BINE | 115 |
4.1. Delimitări conceptuale | 115 |
4.2. Starea de bine subiectiv | 118 |
4.3. Starea de bine psihologic | 121 |
CAPITOLUL 5. METODOLOGIA CERCETĂRII | 123 |
5.1. Obiectivele și întrebările cercetării | 123 |
5.2. Ipotezele cercetării | 124 |
5.3. Modelul de cercetare | 125 |
5.4. Tehnicile de investigație | 129 |
5.5. Procedurile de recoltare a datelor | 131 |
CAPITOLUL 6. REZULTATELE CERCETĂRII | 133 |
6.1. Analiza statistică descriptivă | 133 |
6.2. Analiza de itemi | 135 |
6.3. Analiza statistică inferențială | 137 |
6.4. Interpretarea psihologică a rezultatelor | 142 |
CAPITOLUL 7. CONCLUZII | 163 |
Anexa 1 | 169 |
Anexa 2 | 171 |
REFERINȚE BIBLIOGRAFICE | 174 |